A szövegírás típusai

Bár a szövegírás megnevezést legtöbb esetben általános értelemben, átfogóan értjük és használjuk, valójában a szövegírásnak is ugyanúgy több különböző altípusát különböztethetjük meg, mint bármely más szakterületnek. Igaz ugyan, hogy ezeket az altípusokat a gyakorlatban nem lehet teljesen egyértelműen és élesen szétválasztani egymástól, mivel gyakran nem kis átfedés érhető tetten közöttük, mégis fontos tisztában lennünk az egyes szövegtípusok alapvető jellegzetességeivel.

A szövegírás ugyanis csak a megfelelő formában tudja elérni a kívánt hatást és célt, és igazán hatékony lenni. Akárcsak egy ízletes étel – ahhoz, hogy olyanra sikerüljön, mint szeretnénk, pontosan kell ismernünk a hozzávalóit. Teljesen fölöslegesen tudunk öt másik receptet tökéletesen, közel sem biztos, hogy ez esetben is hasznunkra lesz.

Nézzük meg tehát röviden, hogy milyen nagyobb altípusokra bontható a szövegírás, és hogy mi jellemzi leginkább az egyes területeket.

Marketing szövegírás

A marketing szövegíró mindig az éppen aktuális piaci trendeket és fogyasztói szokásokat, igényeket figyelembe véve dolgozza ki a tartalmakat, amelyek majd reklámok, körlevelek, hirdetések és plakátok formájában jutnak majd el a célcsoporthoz. A marketing szöveg tehát elsődlegesen piackutatáson, valamint a célcsoport megismerésén alapszik, és kellő trükkösséggel, meg persze meggyőző érvekkel készteti cselekvésre az olvasóit.

SEO szövegírás

A kereső-optimalizált szövegírás az internetes tartalomgyártás egyik kulcseleme. SEO ismeretek nélkül ugyanis nincs esélyük ringben maradni egy olyan területen, amely nap mint nap számtalan újabb és újabb tartalommal bővül. A keresőoptimalizálás lényege olyan tartalmak létrehozása, amelyeket az internetes keresőmotorok (mint például a Google) felismer és elismer, vagyis amelyek a különböző SEO technikáknak köszönhetően a lehető legjobb helyet foglalják majd el a találatok ranglistáján. A SEO szövegírás viszonylag könnyen tanulható, de preferenciánktól függően rábízhatjuk egy szakemberre is.

Webszövegírás

Webszövegeken itt elsődlegesen a blogbejegyzéseket, cikkeket, gyakorlati útmutatókat értjük, egyszóval minden olyan szöveget, amelynek elsődleges célja nem az értékesítés, hanem sokkal inkább az információátadás. Mivel pedig az interneten keresztül állandóan ömlik ránk az információ, a webszövegírás szempontjából elsődleges jelentőséggel bír a SEO, valamint az, hogy a tartalom az olvasó számára is könnyen áttekinthető és érthető legyen.

Kreatív szövegírás

A kreatív szövegírás elsődleges célja a reklámozás és brandépítés, mindez pedig egy végtelenül színes és pezsdítő stílusban, ami mindig tud valami újat és érdekeset nyújtani. A kreatív szövegírók azon dolgoznak, hogy a legegyszerűbb anyagokat is a lehető legváltozatosabb formákban tudják tálalni, amire az ember felkapja a fejét.

Technikai szövegírás

Bizonyos területeken az alapvető szövegírási technikák ismerete nem elegendő, mivel a tartalomgyártás a téma jellegéből adódóan pontos szaktudást igényel. Ilyen például a technológia vagy az orvostudomány, de már abban az esetben is előnyösebb technikai szövegíróhoz fordulnunk, amikor például egy nyelvtanulást segítő applikációt szeretnénk reklámozni. Ebben az esetben a szövegírónak nemcsak a technológiában, hanem a nyelvekben, a nyelvtanulásban is jártasnak kell lennie – az alapvető marketing ismeretek mellett.

Jól láthatjuk tehát, hogy a szövegírás különböző típusai sok esetben egymásra játszanak, de sok tekintetben különböznek is. Ahogy pedig a főzés során mindig az adott fogás receptjét és elkészítésének módját kell követnünk, úgy a szövegírás során is mindig szem előtt kell tartanunk az adott felület nyújtotta lehetőségeket, illetve korlátokat, szabályokat és módszereket. Teljesen felesleges ugyanis egy hírlevelet egy blogbejegyzés hosszúságára nyújtani, ahogy fordítva is értelmetlen egy terjedelmesebb témát három bekezdésben összecsapni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.